روز بین المللی مهاجران بر همه مهاجران مبارک باد
ساعت ۱:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/٢٩  

روز بین المللی مهاجران بر همه مهاجران مبارک باد

 

18 دسامبر (برابر با 28 آذر) روز جهانی مهاجران است. در چهارم دسامبر 2000، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با در نظر گرفتن تعداد کثیر و رو به رشد مهاجران در جهان، 18 دسامبر یا 28 آذر را روز  بین المللی مهاجران نامید.

در سال (1990) این مجمع مقاوله نامه بین المللی حمایت از حقوق تمامی کارگران مهاجر و اعضای خانواده آنها (قطعنامه 158/45) را به تصویب رساند و از کشورهای عضو و سازمان های بین دولتی و غیر دولتی  دعوت کرد این روز را از طریق اشاعه اطلاعات در مورد حقوق بشر و آزادی های بنیادین مهاجران و سهیم شدن در تجربیات و طراحی اقداماتی برای تضمین حمایت از آنها گرامی بدارند.

ما هم به سهم خود این روز مبارک و میمون را به تمامی مهاجران ایرانی دور از شهر و وطن خود تبریک می گوییم و ضمن آرزوی موفقیت و سربلندی برای آنان در تمامی دوران زندگی، امید آن داریم تا در هر نقطه کشور و جهان که باشند دلشان برای سرزمین و کشورشان بتپد و هیچگاه خدمت به مردم و کشور فراموششان نشود.

 

شعبان آزادی کناری

www.shazadi.persianblog.ir

www.freidounkenariha.persianblog.ir

www.transment.persianblog.ir

www.shakerintranslation.com


قدردانی رییس اتحادیه روابط عمومی آ سه آن از شعبان آزادی کناری
ساعت ٢:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/٢٤  

قدردانی رییس اتحادیه روابط عمومی آ سه آن از شعبان آزادی کناری

 

شمیم عبدل جلیل، رییس فاپرو (اتحادیه روابط عمومی آ سه آن) با ارسال نامه ای از زحمات شعبان آزادی کناری به عنوان مترجم دومین تور آموزشی روابط عمومی ایران در مالزی تجلیل و قدردانی کرد.

 

متن کامل نامه رییس فاپرو به شرح زیر می باشد:

 ٢٨ نوامبر 2008

گواهی

این گواهینامه به آقای شعبان آزادی کناری که مترجم رسمی (دومین) تور آموزشی (روابط عمومی) مالزی بوده و از تاریخ 23 تا 29 نوامبر 2008 همراه گروهی از متخصصان روابط عمومی به رهبری موسسه کارگزار روابط عمومی-تهران بوده اند، اعطا می شود.

آقای شعبان آزادی مهارت های ترجمه عالی ای از خود نشان داد و موجب درک و معنای بیشتر تمامی برنامه های تور آموزشی، همایش ها، گفتگوها، کنفرانس ها و دیگر نشست ها شد.

بدون مشارکت و همکاری شعبان، رسیدن به اهداف برنامه های دوره آموزش دشوار بود.

با تقدیم احترام

 

شمیم عبدل جلیل

رییس اتحادیه روابط عمومی آسه آن (فاپرو)

 

 


کلمات کلیدی: شعبان آزادی ،مالزی
حضور شعبان آزادی کناری در شبکه رادیویی صدای آشنا
ساعت ۱٠:٥٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٩/٢٤  

حضور شعبان آزادی کناری در شبکه رادیویی صدای آشنا

 

شعبان آزادی کناری کارشناس عالی وزارت کار و امور اجتماعی و پژوهشگر آشنا به مسائل مهاجرت و اعزام نیروی کار ایرانی به خارج از کشور در برنامه چند قدم در زندگی شبکه رادیویی صدای آشنا به گفتگو پرداخت.

در این گفتگو که پیروز سعادتی مدیر کل سابق اداره توسعه اشتغال در خارج از کشور و معاون فعلی دفتر امور بین الملل وزارت کار و امور اجتماعی با وی همراه بود طی دو جلسه و به مدت 4 ساعت این دو به تشریح مسائل مهاجرت و اعزام نیروی کار پرداختند و ضمن ارائه تاریخچه ای از اعزام نیروی کار ایرانی به خارج از کشور، به تشریح اهداف و انگیزه های دولت از اعزام نیرو پرداخته و با تشریح محاسن اعزام و مهاجرت قانونی به کشورهای جهان برای کسب و کار، معایب حضور و مهاجرت غیر قانونی را بر شمردند و در مورد عواقب این کار هشدار دادند.

هم چنین در این گفتگو، با اشاره به میزان ارزآوری ۲ میلیارد دلاری صادرات نیروی کار برای ایران در سال ۲۰۰۶، به ذکر مقاوله نامه ها و توصیه نامه های بین‌المللی کار مربوطه به نیروی کار مهاجر و کاریابی ها شامل: مقاوله نامه شماره 88، 96 و181 و توصیه نامه 188 و مقاوله نامه حقوق مهاجران، 1990» سازمان ملل متحد و متن اسناد ILO پیرامون کارگران مهاجر پرداختند.

شبکه جهانی صدای آشنا فعالیت خود را در تاریخ 27 بهمن ماه سال 1383 به مدت 48 ساعت به صورت آزمایشی آغاز نمود و سپس در تاریخ 29 بهمن 1383 به طور رسمی افتتاح شد. تهیه و تدوین و اجرای طرح و برنامه‌های ویژه ایرانیان خارج از کشور در شبکه جهانی صدای آشنا بر اساس اهداف زیر پایه ریزی شده است:
1- برقراری ارتباط و تبادل با نسلها و اقشار و لایه‌های اجتماعی مختلف ایرانیان خارج از کشور و آشنایی با نیازها و تقویت آگاهی‌ها و جبران کمبودهای فرهنگی،اجتماعی،تاریخی،هنری،ملی و مذهبی
2- ارتقا و تحکیم گرایش به هویت ایرانی،اسلامی و جلوگیری از هرگونه انقطاع فرهنگی،دینی و واپس‌گرایی و نیز رفع شبه‌های سیاسی و مذهبی از ذهن مخاطبان
3- اطلاع‌رسانی و روشنگری صحیح، همه‌جانبه و بموقع از وقایع و رخدادهای داخلی و خارجی.

شبکه جهانی صدای آشنا دارای شش گروه برنامه ساز است که برنامه های خود را به صورت زنده  و تولیدی پخش می‌کنند :1- گروه جامعه و زندگی، 2- گروه فرهنگ وتمدن، 3- گروه هنر و ادبیات، 4- گروه دین و اندیشه، 5- گروه ورزش و تفریحات و 6- گروه رویدادها و تحلیل بین الملل.

شبکه جهانی صدای آشنا دارای سه کانال است: کانال 1اروپا ، کانال 2 – آمریکا ، کانال 3 -آسیا و اقیانوسیه که گروه‌های برنامه ساز در این سه کانال به صورت مجزا و 24 ساعته برنامه‌های خود را تهیه و پخش می نمایند، در ضمن این سه کانال توسط سایت اینترنتی شبکه نیز برای مخاطبان قابل دریافت است و مخاطبان در هر نقطه از جهان که باشند می‌توانند برنامه‌های مورد علاقه خود را بشنوند.

برنامه چند قدم در زندگی از جمله برنامه های این شبکه است که به بررسی پدیده مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور می پردازد. در این برنامه به بررسی مقوله مهاجرت و مهاجرین ایرانی و خانواده‌های آنان، مشکلات مهاجرین، بررسی دلایل مهاجرت، بررسی سیر تحولات تاریخی در مقوله مهاجرت و معرفی مهاجران موفق ایرانی پرداخته می‌شود. لازم به ذکر است که سمیرا سجادی گوینده و فرزانه ردایی سردبیر این برنامه بود.


شعبان آزادی کناری مترجم دومین تور آموزشی روابط عمومی ایران در مالزی
ساعت ٥:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۱٦  

شعبان آزادی کناری  مترجم دومین تور آموزشی روابط عمومی ایران در مالزی

 

در دومین تور آموزشی روابط عمومی ایران که به همت دبیرخانه دایمی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران و انستیتو روابط عمومی مالزی از تاریخ 3 الی 10آذرماه 1387در کوالالامپور برگزار شد، شعبان آزادی کناری مترجم گروه بود.

این دوره به منظور بروز رسانی اطلاعات کارگزاران روابط عمومی و آشنایی با دستاوردها و تجارب روابط عمومی در سایر کشورها و همچنین استفاده از دیدگاه های نوین و جدید برگزار شد.

اهداف این تور عبارت بودند از: آموزش و یادگیری، افزایش مهارت و تسلط فردی، ارتقای تفکر جمعی و یادگیری تیمی، تقویت تلاش جمعی و تعهد به ارزش ها و اعتقادات جمعی، شکستن مدل های ذهنی، تقویت نگرش سیستمی.

در طول سفر یک هفته ای کارگزاران روابط عمومی ایران به مالزی، سمینارها و دوره های آموزشی مختلفی برگزار شد و در پایان دوره، گواهینامه های متعددی از طرف انستیتو روابط عمومی مالزی، دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی، شهردار شهر ملاکا و ... به کلیه شرکت کنندگان اهداء شد.

در این تور برای نخستین بار در تاریخ روابط عمومی ایران، مهدی باقریان دبیرکل کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و مدیر مسوول موسسه کارگزار روابط عمومی موفق به دریافت اعتبارنامه متخصصان روابط عمومی (APR) شد.

موسسه روابط عمومی مالزی این اعتبارنامه حرفه ای و تخصصی را به پاس تلاش های مستمر و ارزنده نامبرده در زمینه اعتلای روابط عمومی در دوسطح ملی و بین المللی طی مراسمی با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی در انستیتو بین المللی تمدن اسلامی، دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی به وی اعطا کرد.

رییس هیات اعتباربخشی موسسه روابط عمومی مالزی که مسوولیت ارزیابی متخصصان روابط عمومی را به عهده دارد، خاطرنشان کرد این اعتبارنامه به مهدی باقریان به دلیل فعالیـت های موثر او در حوزه روابط عمومی و ارتباطات اعطا می گردد.

لازم به ذکر است اعتبارنامه متخصصان روابط عمومی، معمولاً به افرادی که برای پیشرفت و اعتلای صحیح و درست روابط عمومی نقش ارزنده ای ایفا می کنند تعلق می گیرد.

مهدی باقریان به عنوان مبتکر ارتباطات بین المللی روابط عمومی، سال ها به عنوان دبیرکل کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران به فعالیت مشغول بوده و در حال حاضر علاوه بر مدیرمسوولی و سردبیری چند نشریه تخصصی، دبیرکل انجمن متخصصان روابط عمومی نیز می باشد.

باقریان کتاب های زیادی را در حوزه روابط عمومی به رشته تحریر درآورده است که از جمله آن ها می توان به "فلسفه روابط عمومی کاربردی"، "روابط عمومی کاربردی و فنون برگزاری گردهمایی ها"، "بزرگان روابط عمومی(سه جلدی)" و "عکس و کاربرد آن در روابط عمومی" اشاره کرد. وی در دو سال گذشته، مسوولیت انتشار "دایره المعارف روابط عمومی" را بر عهده داشته که دو جلد آن در 1440 صفحه توسط "انتشارات کارگزار روابط عمومی" منتشر شده است. همچنین کتاب "فلسفه روابط عمومی کاربردی"، در نخستین جشنواره تحقیقات، پایان نامه ها و کتب روابط عمومی، عنوان برترین کتاب سال را به خود اختصاص داد و مفتخر به دریافت لوح سپاس و تندیس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

عضویت در هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان تهران، کارشناس برتر روابط عمومی ایران در سال 76، تاسیس اولین انتشارات تخصصی در حوزه روابط عمومی، چاپ مقاله در ژورنال های بین المللی، مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و مدیر روابط عمومی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، از جمله مسوولیت ها و فعالیت های نامبرده در سال های اخیر می باشد.

 

مالزی یعنی تمام آسیا

در میان پنج‌قاره دنیا، آسیا قاره‌ای است که به لحاظ تنوع جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی همواره در طول تاریخ توانسته است گردشگران قابل‌توجهی را به سوی خود جلب کند.

یکی از کشورهای آسیایی که طی سال‌های اخیر توانسته است پذیرای گردشگران مختلف باشد، مالزی است. این کشور با توجه به جاذبه‌ها و دیدنی‌های مختلف خود برنامه‌های متنوع سفر را برای تمام اقشار طراحی کرده است تا هر کسی بتواند با توجه به تعلقاتش از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی این کشور بهره ببرد.

«سلامت داتانگ» در زبان ملی مالزی به معنی خوش آمدید است که مسافران در تمام لحظاتی که در این کشور هستند، این واژه را از زبان مردم آن می‌شنوند و در حرکات شان آن را لمس می‌کنند. گوناگونی و تنوع، شاخص‌ترین ویژگی مالزی است؛ چراکه در این کشور ادیان و فرهنگ‌های مختلف با صلح و تفاهم در کنار هم زندگی می‌کنند.

کوالالامپور پایتخت مالزی است که از نظر لغوی به معنی بین‌النهرین است. این شهر حدود سال 1800میلادی بنا شده که در ابتدا منطقه تجاری کوچکی به شمار می‌آمده است؛ اما امروز این شهر، مرکز فعالیت‌های سیاسی و تفریحی مالزی است. قدیمی‌ترین مرکز دیدنی و تاریخی این شهر، ساختمان سلطان عبدالصمد و مدیران استقلال است.

برج‌های دوقلوی پتروناس، بلندترین برج‌های جهان هستند که در کوالالامپور قرار دارند. این شهر به «شهر - باغ» نیز معروف است که با گردشی بعد از غروب در شهر و دیدن درخت‌ها و ساختمان‌هایی که با چراغ‌های رنگی تزئین شده‌اند، این ادعا ثابت می‌شود.

پوترا جایا، در 25کیلومتری کوالالامپور، یک سوپر مدرن شهری است که به باغ – شهر هوشمند معروف است. این شهر که زمانی از درختان نخل پوشیده بوده، امروزه نیز در محاصره درختان است و پارک‌ها و باغ‌ها در جای‌جای این منطقه در کنار امکانات شهری وجود دارند. پارک‌های گل‌های ارکیده و هیبیسکوس، پارک پرندگان و پارک آهوان از جمله پارک‌های گردشگری کوالالامپور هستند که در کنار موزه ملی و سایر موزه‌های تاریخی مالزی پذیرای مهمانان می‌شوند.

 

بگذارید رازی را با شما در میان بگذارم. وقتی که دیداری از مالزی دارید لازم نیست بقیه آسیا را ببینید. دیدن مالزی کافی تر از کافی است. مالزی همه چیز آسیا را یک جا در خود دارد. هم از لحاظ تنوع اقوام مختلف، مالایی، چینی، هندی و هم از نظر رنگ های مختلف. پس لازم نیست که ژاپن و هند و چین را ببینید. جای بسیار خوبی برای خرید کردن و دیدار از مناظر دیدنی و مکانی مناسب برای خوردن است.

شما می توانید غذاهای مختلفی از کشورهای مختلف آسیا را تست کنید و مهم ترین چیز خوردن و خرید کردن است. شما زمانی بهتر از این زمان را برای آمدن به مالزی نمی توانید پیدا کنید چون این بهترین زمان است. ماه دسامبر که همه چیز حراج است و من مطمئنم اگر قصد خرید داشتید جاهای بسیار جالبی در مالزی وجود داشته با تخفیف های خوب که شما می توانید همه چیزهایی که می خواهید، تهیه کنید و به خاطر همین است که ما می گوییم مالزی یعنی تمام آسیا!

دومین سفر علمی آموزشی مدیران و کارشناسان روابط عمومی ایران از تاریخ 3 الی 10آذرماه 1387 مطابق با 23 تا 29 نوامبر سال 2008 به همت موسسه کارگزار روابط عمومی و موسسه روابط عمومی مالزی برگزار شد.

در این سفر یک هفته ای حدود 38 نفر از مدیران و کارشناسان روابط عمومی سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی ایرانی با وضعیت روابط عمومی در کشور مالزی و مراکز علمی و فرهنگی آن آشنا شدند و با طرف های مالزیایی به بحث و گفتگو و انتقال علم و تجربه در حوزه ارتباطات و روابط عمومی پرداختند. آنچه در پی می آید حاصل گزارشی از این سفر یک هفته ای گروه به کشور مالزی است.

 

برنامه های آموزشی

دومین تور روابط عمومی در مالزی

 (3 الی 10آذرماه 1387)

 

روز اول: 23 نوامبر- سوم آذر

ورود به فرودگاه بین المللی سپانگ کوالالامپور

کوالالامپور پایتخت مالزی، در ضلغ غرب خلیج مالزی واقع شده و مساحت آن حدود ۲۴۳ کیلومتر مربع است و از سواحل دریای مالزی ۳۵ کیلومتر فاصله دارد.

کوالالامپور در سال ۱۹۷۲ میلادی به عنوان پایتخت مالزی معرفی شده و در سال ۱۹۷۴ به عنوان شهر حکومتی درنظر گرفته شده است.

شهر کوالالامپور از سال ۱۸۰۰ که در حد فاصل رودخانه‌های klang و Gombak قرار داشته، شناسایی شده و از آن تاریخ گسترش زیادی داشته است. کوالالامپور امروزه با جمعیتی حدود ۵/۱ میلیون نفر قلب تپنده کشور مالزی یه حساب می‌آید. شهر کوالالامپور همچنین مرکز و قطب اصلی فعالیت های اقتصادی، بازرگانی، مالی، کارخانجات، حمل و نقل و تکنولوژی و توریسم می‌باشد.

 

ورود به هتل دربی پارک

روز دوم: 24 نوامبر- چهارم آذر

در اولین روز برگزاری این دوره آموزشی و در انستیتو بین المللی تمدن اسلامی در دانشگاه بین المللی مالزی سمینار یک روزه ای با عنوان "ارتباطات، شفافیت و حکومت از دیدگاه اسلامی" برگزار شد.

اقامه نماز مغرب در مسجد جامع ولایت

این مسجد زیبا که به سبک معماری سنتی مسجد عثمان در ترکیه ساخته شده است دارای 23 گنبد می باشد. سطح بیرونی گنبدها با کاشی هایی طراحی شده به سبک مسجد اصفهان مزین شده اند.

 

روز سوم: 25 نوامبر- پنجم آذر

دیدار از شهر تاریخی مالاکا

شهر تاریخی مالاکا در ساحل غربی شبه جزیره مالزی بین ایالت های نجری سمبیلان و جوهر واقع است. این شهر در آغاز تاریخ مالزی نقطه تجاری مهمی بود و تاجران آسیایی و چینی و هندی منطقه را به سوی خود جذب کرد. این ناحیه به وسیله یک شاهزاده پناهنده به نام پارامسوارا کشف شد و به تدریج ابراز وجود کرد.

این شهر در تجارت ادویه، طلا، حریر، چای، مواد دارویی مخدر، توتون و عطر شهرت داشته است. لذا توجه نیروهای استعمارگر غربی را به خود جلب کرد و بالاخره مالاکا را حکومت های استعماری پرتقال، هلند و انگلیس تصرف و اداره کردند.

بعضی از مناطق شهر همچنان حال و هوای قدیم خود و بناها و معماری آن زمان را که از سوی حاکمان قدیم مالاکا، برجای مانده است حفظ کرده اند. تنوع ساکنان محلی و تاریخ فرهنگی مالاکا، ویژگی های مفتون کننده ای از عادات، سنن، رفتارها، جشن ها و غذاهای متنوع را به وجود آورده است.

در پایان مراسم، گواهینامه توریست روابط عمومی با امضای شورای شهر مالاکا به کلیه شرکت کنندگان اهداء شد.

 

روز چهارم: 26 نوامبر- ششم آذر

دیدار از پوتراجایا، پایتخت اداری و ملاقات با مشاور امور زنان نخست وزیر مالزی

پوتراجا در نزدیکی پایتخت کوالالامپور در کناره دره سیلیکون مالزی در سایبرجایا قرار دارد. این شهر به گونه ای طراحی شده است که مرکز اداری هوشمند برای دولت مرکزی می باشد.

این شهر مدرن فراگیر بهترین طراحی های معماری مالزی را در حال و هوایی مطلوب دارد و مشرف بر مناظر دل انگیزی از دریاچه ها و گردشگاه ها است.

در پوتراجایا فناوری نوین و طبیعت بکر در هم می آمیزد. حدود 38 درصد از زمین های این شهر به گردشگاه ها و دریاچه ها و فضای سبز اختصاص یافته است و در سایر قسمت ها وسایل رفاه و امکانات تجربه حال و هوای استوایی با گیاهان و جانوران مخصوص آن فراهم شده است. مناطق اصلی پوترا جایا به چند قسمت تقسیم شده است: ساختمان های دولتی، مناطق تجاری، مناطق مسکونی و مناطق بازی و سرگرمی.

ساختمان های دولتی زیبا طراحی شده اند و در آن ها از فناوری مدرن و سیستم های کامپیوتری و امکانات رفاهی بهره گرفته شده است.

 

بازدید از شهر جدید و پیشرفته سایبرجایا و دفتر نخست وزیری

مدیران و کارشناسان روابط عمومی ایران در چهارمین روز سفر خود از شهر جدید، زیبا و پیشرفته سایبرجایا دیدن کردند. این شهر زیرساخت های تاسیس شرکت های مولتی مدیا را در اختیار داشته و از ایده های ماها تیرمحمد است. در حال حاضر این شهر جدید دارای 41 هزار نفر جمعیت بوده و زمینه لازم برای سرمایه گذاری و زندگی با رفاه کامل در آن فراهم است و پیش بینی افزایش جمعیت این شهر تا سال آینده به 15 هزار نفر برنامه ریزی شده است. دفتر نخست وزیری در این شهر قرار دارد و زمینه انتقال 70 درصد وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی به این شهر فراهم گردیده که این امر باعث کاهش 35 درصد ترافیک در شهر کوالالامپور شده است.

70 درصد طراحی این شهر برگرفته از سمبل های کشور مالزی و 30 درصد متعلق به سایر شهرهای دنیا از جمله ایران است.

 

دیدار از وزارت کشاورزی

این بازدید در راستای بحران جهانی غذا صورت گرفت. به ویژه از آن جایی که منابع و ذخایر کافی برای تولید برنج وجود ندارد این امر موجب افزایش شدید قیمت برنج شده است. این یک مساله جدید روابط عمومی است. تغییر عادات غذایی مردم به سمت الگوی صرفه جویی در مصرف برنج می تواند زمینه جدیدی برای فعالیت کارگزاران روابط عمومی باشد. مورد دیگر در ارتباط با موضوع، حلال بودن غذاست که آن هم مورد توجه روابط عمومی کشورهای اسلامی است. همه این ها به سیاست های جدید کشاورزی مرتبط است؛ کشاورزی مدرن و کشاورز مدرن. این ها حوزه هایی هستند که دانش جدیدی را می طلبند.

 

دیدار از مرکز انیمیشن، سایبرجایا

آشنایی با نحوه ساخت کارتون معروف صلاح الدین (کاراکتر مسلمان) که برای اولین بار ساخته و به سراسر جهان راه یافته است.

 

خرید در مرکز خرید امپانگ پارک

یکی از قدیمی ترین مراکز خرید شهر کوالالامپور مجتمع خرید امپانگ پارک، در خیابانی که از میدان شهر و امپانگ پلازا می گذرد واقع شده است. انعکاس سابقه کار این فروشگاه را می توان در تنوع زیاد محصولات و خدمات ارایه شده مشاهده کرد. اقلام عکاسی و پوشاک از اجناس مورد توجه خریداران این مجتمع است.

 

روز پنجم: 27 نوامبر- هفتم آذر

دیدار از موزه اسلامی

موزه هنرهای اسلامی مالزی در خیابان لمباه پردانا قرار دارد و دارای سالن ها و اتاق های متنوعی است که در آن ها آثار قدیمی و فرهنگی موجود است. یکی از این سالن ها به نمایشگاه معماری اسلامی اختصاص یافته است و در آن ماکت هایی از ساختمان های مشهور مانند تاج محل، مسجد امام اسماعیل بخاری، موزه مسجد آرامگاه امام تیمور و طرح های متعددی از خانه های عثمانی که بیانگر دوران تاریخی امپراطوری عثمانی در ترکیه و سوریه می باشد، وجود دارد.

نمایشگاهی از نسخه های قرآن و آثار خطی موجود است. مجموعه ای با بیش از 200 اثر خطی کم نظیر و از جمله تعدادی از سی جزء قرآن که از دوران خاندان مینگ باقی مانده است، نیز در این جا هست.

 

دیدار و گفتگو در شرکت توسعه صنایع کوچک

این موسسه برای توسعه شرکت ها و صنایع کوچک در مالزی فعالیت می کند که شامل بخش های تولید صنعتی، کشاورزی، خدمات، ارتباطات و غیره است. این مرکز، مرجع و سیستم اطلاعاتی برای صنایع بوده و ترتیب حضور این کمپانی ها را در همکاری ها، دادوستدها و گردهمایی های بین المللی و ملی می دهد. از سوی دیگر، دیدار از این مرکز می تواند فرصت تجاری خوبی برای علاقه مندان باشد به همین دلیل مسئولین این موسسه برای تجارت و همکاری های تجاری با ایران رغبت بسیاری از خود نشان می دادند و مواکداً اظهار می داشتند که ایران بهتر است به جای سرمایه گذاری در غرب، در مالزی که کشوری اسلامی و دوست ایران هست سرمایه گذاری نماید.

 

 

روز ششم: 28 نوامبر- هشتم آذر

دیدار و نشستی در مرکز اطلاعات جنوب جنوب با موضوع « رسانه جدید»

 SSIG مرکزی است برای تبادل اخبار و اطلاعات میان کشورهای جنوب آسیا با تاکید بر چشم اندازهای جنوب به جای غرب که بر اساس ایده ای که توسط ماهاتیر محمد پس از گفتمان «لنگکاوی» در سال 1996 مطرح گردید تاسیس شد.

 این مرکز آزادی بیشتر و توازن جریان اطلاعات را ترویج می کند. کشورهای جنوب شامل 22 کشور از جمله برزیل، شیلی، چین، هند، مصر، غنا، ترکیه، اندونزی، تونس، مالزی و غیره می باشد.

 

بازدید از آژانس خبری ملی برناما

خبرهای برناما، توسط بیش از 300 تن از روزنامه نگاران آموزش دیده و مجرب از سراسر کشور و از مناطق بیشماری در آسیا، آمریکا، انگلستان، استرالیا و شبه قاره هند مخابره می کنند. این اخبار توسط سه سرویس اصلی خبری شامل سرویس اخبارعمومی، سرویس اخبار اقتصادی، و سرویس اخبار دیداری و شنیداری تولید می شوند. به علاوه این خبرگزاری عکاسان مجربی دارد که عکس ها و ویدئوهای مرتبط به اخبار را برای مشتریان رسانه ای و غیررسانه ای این خبرگزاری تهیه می کنند.

هیات ایرانی در بازدید از خبرگزاری دولتی "برناما " از نحوه تولید خبر در بخش های تحریریه و فنی این خبرگزاری آشنا شدند. خانم ساربیا دبیر بخش اقتصادی این خبرگزاری گفت: شبکه ملی خبری "برناما" در سراسر دنیا در آمریکا، اروپا، آسیا و بویژه خاورمیانه دارای نمایندگی فعال است.

وی افزود: این خبرگزاری دارای شبکه تلویزیونی به چهار زبان مالی، انگلیسی، چینی و هندی است و شبکه رادیویی آن 24 ساعته است. وی اضافه کرد: یکی از اهداف ما برطرف کردن ذهنیت و افکار عمومی جهان از نگاه منفی به اسلام و کشورهای اسلامی است و در این راستا علاقمند به همکاری با رسانه های ایران هستیم.

آقای اوپین مدیر شبکه رادیوی خبرگزاری برناما نیز گفت: 150 ایستگاه رادیویی در کشور داریم که 20 شبکه آن خصوصی و شبکه رادیویی برناما تنها شبکه ای است که 24 ساعته برنامه دارد.

وی افزود: این شبکه از موسیقی، پیام بازرگانی استفاده نکرده و هر یک ساعت یکبار مهمترین اخبار را اعلام می کند.

وی اضافه کرد: پوشش مخاطب این رادیو در حال حاضر 4 میلیون نفر است.

مهدی باقریان نیز در جریان این بازدید گفت: اتحاد ملی و انسجام اسلامی شعار امسال کشور ایران است و تحقق این شعار با عملکرد و کارآمدی روابط عمومی ها امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: نقش روابط عمومی ها در بستر سازی توسعه اقتصادی و اجتماعی در عصر حاضر انکار ناپذیر است.

رییس هیات ایرانی با اشاره به اینکه در شرق آسیا ASEAN و در غرب آسیا سازمان منطقه ای اکو را داریم گفت: با همکاری و همگرایی دو سازمان منطقه ای در آسیا می توان در جهت انسجام و همدلی و اتحاد اسلامی گام های بلندی برداشت.

وی افزود: روابط عمومی ها می توانند در تقویت همگرایی بین کشورهای اسلامی نقش تعیین کننده ای را بازی کنند.

وی اضافه کرد: آشنایی با فرهنگ های منطقه به ویژه کشورهای اسلامی و ارایه چهره واقعی ایران از مهمترین اهداف سفر هیات ایرانی  به کشور مالزی است.

 

خرید در مرکز خرید میدولی مگامال

این مرکز یکی از بزرگترین مراکز خرده فروشی، اغذیه و تفریحات آسیا می باشد. این مرکز به وسعت 7/1 میلیون فوت مربع و در پنج طبقه ساخته شده است. مهمترین فروشگاه های این مرکز عبارتند از: «متروجایا» بزرگترین موسسه مد و لباس در سراسر مالزی، فروشگاه زنجیره ای جاسکو که چهار طبقه از این مرکز را به خود اختصاص داده است و بازار بزرگ کارفور.

 

روز هفتم: 29 نوامبر- نهم آذر

دیدار از برج دوقلوی پتروناس و آکواریوم

برج های دوقلوی پتروناس از بلندترین آسمانخراش های جهان هستند که در شهر کوالالامپور در کشور مالزی قرار گرفته اند. برج های دوقلو با احتساب آنتن بالای برج ها، 452 متر ارتفاع دارند. تعداد طبقات هر برج 88 طبقه است و جمعا 78 آسانسور در این دو ساختمان فعال هستند. این دو برج از زیر توسط مرکز خرید سوریا به هم وصل هستند. همچنین پلی طبقات 41 و 42 این دو برج را به هم متصل می کند. ارتفاع این پل از سطح زمین 175 متر و طول آن 56 متر است.

کار ساخت این برج ها از سال 1995 شروع شد و در زمانی کوتاه در سال 1998 به اتمام رسید. دولت مالزی ساخت این برج ها را به عنوان نماد پیشرفت اقتصادی این کشور در دستور کار خود قرار داد. امروزه برج های دوقلو به یکی از نمادهای اصلی کوالالامپور و مالزی تبدیل شده اند. معمار این بنا سزار پلی است.

نکته جالب دیگر، آکواریوم بزرگی است که در زیر زمین KLCC قرار دارد. بلیت ورودی آن 38 رینگیت است. این آکواریوم تونل شیشه ای بزرگی است که نقاله ای در طول آن فرد را با سرعتی مناسب به جلو می برد. دیواره های شیشه ای بالای سر و اطراف فرصت یک تجربه جدید را به بازدیدکنندگان می دهد. انواع ماهی ها، کوسه ها و دیگر آبزیان بر فراز سر افراد در حرکت هستند. در این آکواریوم امکان آموزش قواصی هم وجود دارد.

 

خرید در مرکز خرید KLCC

این مرکز در برج های دوقلو پتروناس واقع شده است. در این مرکز می توان مشهورترین برندها و گران قیمت ترین اجناس را پیدا کرد. در عین حال در یکی از طبقات این مرکز خرید، انواع و اقسام رستوران ها، با تنوع غذایی بسیاری از ملل مختلف قابل دسترسی است. در این مرکز سینما هم موجود است.

صرف شام در رستورانی در خیابان اصفهان میدان عرب کوآلالامپور یکی دیگر از برنامه های تور بود.

 

 

خرید در بازار مرکزی

بازار مرکزی محل مناسبی برای تماشای کار صنعتگران، نقاشان و خرید سوغات برای افراد محلی و توریست هاست. این محل نمور و قدیمی امروزه به یک بازار خرید مدرن مجهز به تهویه هوا تبدیل گردیده است در این مکان انواع گوناگونی از صنایع دستی محلی و سوغاتی ها به معرض فروش گذاشته شده است. همچنین این مکان به خاطر دکه های غذاخوری محلی آن معروف است.

در این بازار، راسته ای به طلاسازان اختصاص دارد که در آن مغازه های جواهرات به ردیف قرار گرفته اند. در این مغازه ها می توانید طلا، الماس، یاقوت و دیگر سنگ های قیمتی را به نرخ مناسب خریداری نمایید.

یکی از جاهایی که معمولا برای خرید جاذبه خاصی برای افراد ارزون پسند داره چاینا تاون یا همون محله چینی ها توی کوالالامپور است. این محله سبک قدیمی دارد و پاساژهایش آدمو یاد لاله زار و کوچه برلن می اندازد! معمولا دکه هایی که از ساعت ۴ بعد از ظهر توی خیابون نصب می شوند جنس های ارزون و گاهی خوبی دارند.

 

در مراسم پایانی، در بعد از ظهر آخرین روز سفر به مالزی، مدیران و کارشناسان روابط عمومی در مراسم اختتامیه که برای خداحافظی برگزار شد شرکت کردند و گواهینامه شرکت در این تور آموزشی توسط موسسه روابط عمومی مالزی به تمامی شرکت کنندگان اهدا شد.

نکته چشمگیر در این تور، برنامه ریزی منظم و هماهنگی کامل در اجرای برنامه های از پیش تعیین شده بود که با میهمان نوازی مردم و مسئولین مالزیایی، برنامه های این تور به نحو احسن به اجرا درآمد.


کلمات کلیدی: شعبان آزادی کناری